Logo text

Cloud Atlas
Storyboard a artwork přímo od spolutvůrce

FI
28 11 2012

Někdy se vám přihodí, že někoho znáte z večírků spoustu let, aniž by jste vlastně věděli, čím se ten váš známý či kamarád vlastně živí. U mě je to dáno tím, že se zcela programově snažím při zábavě ukázkově neamericky vyhýbat rozhovorům o práci. Podobnou osobní zkušenost tak mám naposledy s Kanaďanem Kurtem van der Baschem (37), který žije pěknou řádku let v Praze, a o kterém jsem až relativně nedávno zjistil, že se živí jako profesionální ilustrátor, concept artist a storyboarder. A byl jedním z těch, kteří se podíleli na aktuálně v kinech běžícím filmovém projektu sourozenců Wachovskich a Toma TykweraCloud Atlas, který jsem nedávno recenzoval zde


Vzhledem k tomu, že naše smečka iluminátů z BiggBoss potřebuje neustále další a další „potravu pro hlavu“, poprosil jsem ho o pár slov k jeho dosavadní práci i ke Cloud Atlas. Kurt je výtvarný samouk, který se naučil kreslit nejprve „obkreslováním“ obrazů a kreseb, které se mu líbili a posléze skicováním přátel a věcí, které ho obkloupují. Což ostatně dělá dodnes. „Jako dítě jsem byl inspirován ilustracemi Maurice Sendaka v dětských knihách, které jsem tehdy četl….Miluju kresby komiksových umělců: Jim Lee, Harry Bush, Moebius, Richard Guerineau nebo starých malířů jakými byli například John Singer Sargent či Aubrey Beardsley,“ popisuje Kurt svoji inspiraci v mailech, které jsme si kvůli tomuto článku vyměnili. K práci tvůrce storyboardů se dostal tak, že na konci 90.let v Praze začal dělat pomocníka u filmu – runnera, který dělal s kopírkou a nosil kafe. Pak náhodou nebyl nikdo, kdo by něco nakreslil a z asistenta všech se začal stávat profesionální umělec, který se podílel na v Čechách natáčených Bratrech Grimmech ( The Brothers Grimm) od Terryho Gilliama či holandské pohádce Foeksia de Miniheks (Malá čarodějnice Foeksia). Specificky tu si dodnes pochvaluje, protože filmaři ztvárnili scény naprosto přesně podle jeho návrhových kreseb.

Jak se dostal k Atlasu mraků? „V roce 2008, na konci projektu Season of the Witch v Budapešti se mě designer Uli Hanisch zeptal, zda jsem četl kníhu Atlas mraků – a pokud ne, měl bych si ji hned přečíst. Podle něj se totiž brzo mělo začít pracovat na její filmové adaptaci. Přečetl jsem ji a byl jsem okamžitě fascinován,“ vzpomíná dnes. Po dvou letech mu zavolali z Berlína, aby se zúčastnil spolu s dalšími dvěma umělci několika týdnů práce na projektu. Tom Tykwer a Wachovští knihu již přepracovali na scénář a sháněli na tento obrovský projekt sami peníze. „Takže potřebovali obrázky, aby možným investorům ukázali příběh a to, jak jejich peníze budou vypadat na plátně. Každý tým pracoval na třech částech z šesti dílného příběhu,“ vypráví Kurt genezi vzniku filmu.(Kurt pracoval na části Toma Tykwera a jeho týmu z filmu Perfume v Berlíně, Wachovští se svým týmem v USA tak, že dohromady vznikla skvělá prezentace a rok později začala i samotná preprodukce, na které se již řešily konkrétní lokace a storyboard. „Cítil jsem, že srdce všech byly opravdu upřímně do celého projektu ponořeny, a že je to na plátně vidět,“ dodává k Atlasu mraků.

A do jaké míry se promítá umělecké ztvárnění autora do podoby storyboardů a filmu? „Často ti režisér vysvětlí děj či akci a možná ukáže obrázky či scény z dalších filmů, které ho inspirovaly. Někdy bývá velmi exaktní včetně kompozice a naoppak v jiných případech (speciálně v akčních filmech) má režisér méně času vysvětlovat každý záběr. Takže třeba jen popíše některé věci a momenty, které v záběru určitě chce, ale zbytek nechá na storyboard artistovi. A jindy bývá režisér dokonce zaneprázděný dalšími věcmi tak moc, že prostě přijde a řekne: přeči si scénář a nakresli ho.“

Kurt van der Basch v posledních letech pracuje na svém samostatném projektu, který by nebyl předstupněm pro něco dalšího, ale jeho samostatným dílem. „Vyvíjím vlastni komiksové a kreslené románové náměty s několika dalšími spisovateli. Jeden z těchto projektů bude doufám zcela celý v češtině.“

Big up, držíme palce a doufáme, že nám o něm dá včas vědět.

http://www.kurtvanderbasch.com
http://www.facebook.com/pages/Kurt-van-der-Basch

Kometáře k storyboardům by Kurt van der Basch, images: Kurt van der Basch / Warner Bros


Cloud Atlas (image: Warner Bros) Ben Whishaw jako Robert Frobisher, skladatel z 30.let, sedí v Edinburghské věži u svítání. Ve filmu se snímek ze storyboardu na plátno přenesl velmi podobně. Šipka indikuje pohyb kamery směrem k němu. To vytváří napětí.


Cloud Atlas (image: Warner Bros) Halle Berry jako Luisa Ray, Tato scéna auta padajícho do vody vyžadovala hodně plánování kvůli zvláštním efektům a každý záběr byl rozkreslen do detailů před natáčením tak, aby se předešlo jakýmkoli pochybnostem a problémům dopředu.



Cloud Atlas (image: Warner Bros) Další akční scéna. Honička v San Franciscu (natáčeno v Glasgow, UK).  Storyboar pro tuto scénu byl spíše na blokování akce a úhlů. Je vidět, že o přesné snímkování záběrů rozhodl kameraman a režisér až na místě.


Cloud Atlas (image: Warner Bros) Storyboardová sekvence pro obtížný vizuální efekt – auto je odtlačeno z mostu. Šipky označují pohyby kamery a auta.



Cloud Atlas (image: Warner Bros)Velmi ranná skica z plánování v roce 2010. Byla nakonec vystrižena.


Cloud Atlas (image: Warner Bros) další kresba z plánovací fáze. Předpokládaný interiér zvonice v belgických Brugách. Nakonec byla celá tato sekce adaptována na Edinburgh. 



Cloud Atlas (image: Warner Bros) Konec milostné scény. Dva mladí muži se líbají předtím než jeden z nich zmizí oknem. Později jsme tuto scénu překreslili na skutečný hotelový pokoj v lokaci Berlín (i když exteriér pokoje se natáčel v UK.


Cloud Atlas (image: Warner Bros)  murál spojující šest příběhů. Bylo začleněno do pozadí řady scén ve filmu a použito na oficiálních stránkách hudby k filmu Warner Bros Cloud Atlas music site.

Charvi