Logo text

BVS & Suicide Squad > bourání stereotypů hollywoodského mainstreamu

C FI
24 01 2016

Zatímco dosavadní trailery k titánskému souboji mezi Temným rytířem z Gothamu a Ježíšem z oceli ve mně – zejména díky digitální nabubřelosti a křečovité snaze vtipkovat ve stylu Avengers – vzbuzují rozpaky, prvotřídní plakátová kampaň jakoby všechny křivdy likvidovala. Řeč je o teaser plakátové trilogii americké reklamky WORKS ADV, která už ostatně před třemi lety, při grafickém promo Man Of Steel, prokázala cit pro vzdušnou monumentálnost, zbožštění ústřední postavy i surovější realistickou patinu. V rámci plakátové propagace Batman v Superman jde ale sázka na gigantismus a skoro až dokumentární zachycení síly daného (superhrdinského) okamžiku stranou.

Inspirace se tentokrát očividně saje z pouličních politických kampaní. Zvolená trojice tak evidentně vypichuje političtější notu filmového příběhu, v němž proti sobě nebudou stát pouze titulní „kandidáti“, ale i dva rozdílné tábory jejich podporovatelů. WORKS ADV prokazují, že závažnost konfliktu lze graficky podtrhnout decentní, přitom jasně mířenou symbolikou, čerpající z tradičních reklamních ploch i estetiky punku.

Stále efektní i efektivní anarchii si kreativci ostatně vypůjčili od Nolanovy kriminální ságy The Dark Knight, o jejíž vrcholné promo se v roce 2008 zasadila společnost BLT Communications. Nejenom, že tehdy na světlo světa nekompromisně vyslala poster se symbolem netopýra propáleným přímo do mrakodrapu (myslete na 11. září), ale rovněž zavedla schválné zcizování oficiálních výstupů (červené škrtance, malůvky, posměšky apod.) – tak, aby to působilo jako práce Ledgerova neřízeného Jokera.

Fungovalo to tehdy, funguje to i teď, citelně ale chybí snadno zapamatovatelný a dostatečně masivní claim, který by oplýval stejně hybnou silou jako u Temného rytíře zvolený “Welcome To A World Without Rules”. U BVS bych to přitom ideálně viděl na něco ve smyslu “This Is Bigger Than Us” anebo “Join The Fight!”.

Anarchii ostatně neotřele vzývá i jeden z aktuálních (oficiálních!) plakátů pro Suicide Squad od (původem londýnské) agentury Concept Arts. Ta vzala deset lebkových portrétů všech členů sebevražedného oddílů a výsledkem se stal vtipný balík obsahující jak dryáčnicky ucelený plakát se všemi antihrdiny, tak dalších deset charakterových kusů. Každý z nich představuje konkrétního psychopata a vizuálně udržuje komiksovou nadsázku i tatérský potenciál. (Dů)vtip spočívá primárně v tom, že tradici klasických character posters sympaticky bourá tahle série, která kašle na vymazlené hollywoodské obličeje, a na odiv dává spíš morbidní minimalistickou zkratku.

Stejné je to ostatně i s trailerem k filmu samotnému, který oproti BVS působí jako liberální autorská záležitost. Baví neodolatelnou podvratností, výtečným střihem a geniálně nasazenou hudbou. Po globálním úspěchu Guardians Of The Galaxy je dost dobře možné, že ti, kdo budou skutečně válcovat kasy, budou právě léta odmítaní a zakazovaní záporáci od DC Comics. Batman se Supermanem musí ještě chtě nechtě vytáhnout klíčová esa z rukávů. Jejich zmiňovaná plakátová kampaň, která do reklamního hollywoodského mainstreamu vstupuje jako čerstvá, alternativně laděná energie, dává naději, že ty velké věci jsou teprve na cestě.

P.S.: na internety unikly i dva oficiální vizuály, které BVS vtipně promují jako očekávané wrestlingové klání. Čistá práce.

Ondřej Čížek