Logo text

STAR WARS > Kylo Rena oblékl člověk od Blade Runnera

FI FA
15 10 2016

Vizuální identita největšího černokněžnického hipstera vzešla z dílny návrháře Michaela Kaplana. V minulosti kouzlil u Blade Runnera, ale také u Se7en nebo Fight Clubu.

O řadě současných top režisérů se mluví jako o perfekcionistických detailistech, kteří své filmové výtvory soustředěně pilují do posledního dechu a střihu. Pravdivé legendy už celá léta kolují o extremistovi Davidu Fincherovi i elegánovi Christopheru Nolanovi. Pro potřeby tohoto textu je ale zapotřebí zmínit především J.J. Abramse.

Profesionální geek
Jeho zaujetí všemi aspekty každé fáze tvorby jeho filmových děl údajně naplno propukla v době Epizody VII, kdy se Abrams měl proměnit v posedlé dítě, přes jehož supervizi neprošel jediný panel storyboardu či vizualizace (sebe)vedlejší postavy. O tom, že celá tahle zkušenost byla ještě o několik levelů intenzivnější než v případě obou Abramsových Star Treků, otevřeně mluví právě i Michael Kaplan – costume designer a teď a tady naše ústřední hvězda.

Kaplan je pán návrhář. Svou profesní dráhu startuje v roce 1982, kdy k dokonalosti dotahuje retro-futurismus budoucí klasiky jménem Blade Runner, za níž hned o rok později bere cenu BAFTA. V průběhu dalších let dotváří image hlavních i vedlejších postav ve Fincherových trefách Se7en nebo Panic Room , další profesní ocenění bere za Fight Club či za Mr. & Mrs. Smith . Hrdý ale rozhodně může být i na svou práci pro Bayův devadesátkový Armageddon i pro zmiňované Abramsovy Treky. Jeho poslední zářez aktuálně čítá post-produkovanou Epizodu VIII, nic a méně teď se musíme vrátit k Síle, co se probouzí. Kaplan totiž stojí za vizuální identitou Kylo Rena, výtečně napsané, zahrané a zároveň mnohdy nepochopitelně podceňované postavy – charakteru tříštícího se mezi geny rozervaného Anakina Skywalkera, rovného Hana Sola a uctívaným emokultem Dartha Vadera.

Ren dětem
Kaplan tohle všechno pobírá a otiskuje do podoby Renova kostýmu, který je bezesporu jednou z jeho nejpřesněji mířených střel v jeho kariéře. Na počátku přitom stálo zadání scénáře a zadání J.J. Abramse. V tom prvním se píše o postavě v temném kostýmů s kápí s helmou na hlavě, ten druhý od prvních meetingů klade na srdce, aby přes veškerou temnotu byla právě Renova maska ikonická a přitažlivá (a snadno zapamatovatelná) i čistě pro dětské publikum.

Kaplan se prozíravě rozhoduje neakceptovat první vizuální návrhy, které spíše odkazují na humanoidní podstatu Renova dědy Vadera a zavelí raději stočit směr k lidštějšímu, civilnějšímu pojetí. Na kostým a kápi samotnou aplikuje bavlněnou tkaninu, kterou navíc nechává lakovat – to vše kvůli tomu, aby se Renův ohoz ve tmě nápadně leskl, ostatně stejně jako jeho maska. Tu zase pro změnu stylizuje především tak, aby její stříbrná oční část vždy odrážela dění před postavou.

Sám k tomu v rozhovoru pro Clothes On Film přímo říká: „Ty stříbrné linie odráží a zároveň tak mění barvu společně s akcí. Když Kylo Ren stojí před ohněm, vidíte, jak se plameny odráží v masce. Svým způsobem vás to do ní vtáhne.“

Sedm hříchů, pak vesmír
Renův design se vším všudy hladce zapadá do stylu Kaplanovy tvorby. Ta zkrátka a dobře vždy směřovala spíše k civilnějšímu, ale dokonale padoucímu pojetí celkové image. Kaplan je jednoduše najímán pro svou schopnost zasadit kostýmy do reality uvnitř fikce i mimo ni. Stačí si vybavit košile, kravaty a pršipláště ve zmiňované Sedmičce, stejně tak minimalistické skinny uniformy ve spíše tlumených barvách v Abramsově Star Treku. Zejména díky Kaplanově umu tak Epizoda VII přinesla padoucha, jehož image svým způsobem dokonale ilustruje jeho vnitřní démony – od těžkopádného světelného meče (nebo spíš motorové pily) až po cool, zároveň ale dle všeho zatraceně těžkou nazi přilbu, která místy vypadá jako sofistikovaná motorkářská helma. Pokud by George Lucas někdy pronesl, že podoba Kylo Rena je pro něho špatný úlet, tak kecá.

Praktické info k meči v rámci fikčního světa Star Wars:
DIY záležitost, Renova vlastnoruční výroba a odkaz k prastarému designu Sithů z planety Malachor. Plazmová čepel je nestabilní a tříští se z toho důvodu, že uvnitř rukojeti došlo k narušení a prasknutí energetického krystalu, z něhož se prudce valí všechna rudá energie. Kylo Ren se tak rozhodl meč upgradovat a rukojeť doplnit o další dva rozvody, z nichž se plazma tříští dál. Výsledky jsou následující: Ren má sice cool rytířský meč, který skvěle vypadá, ale zároveň se s ním dost komplikovaně operuje (byť je dle všeho fakt zdatný šermíř a ne naopak), na druhé straně mu rozdvojená rukojeť poskytuje vítanou záštitu – chrání mu ruku před údery dalších čepelí a (jak prozrazuje lesní souboj ve finále Epizody VII) slouží i jako vhodná posila při těsných bitkách tělo na tělo.

Některé z úplně původních concept-artů, kdy Kylo Ren oplýval ještě hodně robotickou vizáží:

Nemůžu si pomoct, ale jeho design mi vždy připomene podobu ústředního záporáka z geniálního batmanovského animáku Mask Of The Phantasm (1993):

Ondřej Čížek