Logo text

Graff & Comix: Vaugn Bodé
Kouzelník, Ještěrka a spol.

GR C
05 12 2011

Jedny z nejpopulárnějších graffiti motivů užívaných na vagónech New Yorkské podzemky byly v 70tých a 80tých letech postavičky Cheech Wizard (kouzelník) a Lizard (ještěrka) od extravagantního, undergroundového komiksového autora Vaughn Bodého. Vaughn Bodé se narodil v roce 1941 a zemřel v roce 1975. Tento nezávislý komiksový autor získal v roce 1969 prestižní ocenění Hugo jako nejlepší fanzinový umělec. Jedno z jeho posledních vystoupení před smrtí bylo v Pařížském Louvru.1 Jeho syn Marc Bodé je také umělec a pokračuje v jeho díle. Je tatér a také graffiti writer. Vaughn Bodé po sobě zanechal mnoho prací, které je možno si zakoupit:

Cheech Wizard Vol. 1
Cheech Wizard Vol. 2
The Lizard of Oz
Vaughn Bode’s Erotica

Mnoho writerů jako např. SEEN, DOZE, KEL a WEB velice rádi používali postavy Cheech Wizarda a Lizarda do svých pieců a skic.2 Tyto motivy se objevují v piecech po celém světě dodnes. Dokonce v Praze na Barandově nebo v Modřanech byly také k vidění, jak je možno vidět např. na fotografii níže.

Vaughn Bodé je ale původcem i celé řady jiných postaviček. Mimo jiné vytvořil mnoho fantaskních erotických kreseb. Ty se staly také vítaným motivem writerů jako byl například TACK.3 Fotku TACKovi kopie Bodého nahé, prsaté ženské kresby na New Yorkské podzemce (z úvodních stran knížky Subway Art) si možná mnozí z Vás vybaví i z paměti.4 V knize Subway Art najdeme také další snímky panelů KELa, SONICa, SPINa i DONDIho wholecaru, které byly vytvořeny podle Vaughn Bodého originálů.5 I slavný LEE se inspiroval Bodého charaktery u jednoho svého double-wholecaru z roku 1977.6 Vaughn Bodé vytvářel kromě postaviček i fantazijní světy. V nich jsou často vidět různí motýlci, květiny a stromy, které často sloužili writerům také jako vhodné pozadí – background – po pieců a production.7 Samotné komiksové příběhy jsou často velmi absurdní, erotické, komické a psychadelické. Bodé nenechává postavičky promlouvat ke čtenáři spisovnou angličtinou, ale slangem.

Je poměrně paradoxní, že se Bodé silně bránil proti postupování vlastnických práv svých komiksů vydavatelstvím, protože se nakonec jeho dílo volně šířilo na New Yorkském metru. Na černobílých video nahrávkách z Torontského Comic Conu 1974 vidíme, jak Vaughn od začátku až do konce vytváří Cheech Wizarda z Lizardem (25minut). Záznam má místy problémy jak s obrazem, tak i se zvukovou stopou, ale extravagantní Bodé je přesto dobře vidět a slyšet. Vaughn Bodé také provozoval představení, při kterých sám své komiksy daboval a promítal pro diváky jednotlivé scény na plátno.

Vaughn Bode: Toronto Comic Con 1974 Část 1.

Vaughn Bode: Toronto Comic Con 1974 Část 2.

Vaughn Bode: Toronto Comic Con 1974 Část 3.

Svoboda (Narážka na Vietnamskou válku)

Hadí Olej

dave25

Reference:
1 Vaughn Bodé, The Complete Cheech Wizard Vol. 1., Rip Off Press, 1986.
2 Mascots & Mugs, D. Villorente a T. James, Testify Books, 2007, str. 73-85, 108-112, 148, 176-181.
3 Mascots & Mugs, str. 188-189.
4 Subway Art, M. Cooper a Chalfant H., Thames & Hudson, 1984, str. 21.
5 Subway Art, str. 33, 36-37, 88-89.
6 Graffiti Kings, J. Stewart, Melcher Media, 2009, str. 182-183.
7 Viz např.: Spraycan Art, Chalfant H. J. Prigof, Thames & Hudson, 1987, str. 22.