Logo text

Film
Primer (Shane Carruth, 2004)

FI
05 01 2011

Jsem přesvědčenej, že ve filmu stejně jako v jinejch tvůrčích činnostech je zásadní nápad, koncept a chut´ na věci makat. Čeští filmaři dlouhodobě brečí, chtějí dotace a výhody, ale výsledek je většinou v nejlepším případě průměrnej. Zlatý český kecičky – ta zasmrádlá česká malost, kdy si partičky lidí mažou med kolem huby a utvrzují se navzájem v tom, že jsou skvělý, ve vzduchu uměle vytvořená atmosféra výjimečnosti a intelektuální kvality, jsme přece umělci (režiséři, výtvarníci, architekti atd.) Bohužel, titul člověka nedefinuje a dokončení školy žádnou kvalitní tvorbu nezaručuje. Pokud se podíváme na výsledky, je třeba si říct, že dominantní většina českejch filmů se se současnejma věcma co vznikají ve světě srovnávat prostě nedá.

Vyjímečnej příklad toho, že to jde je Shane Carruth a jeho film Primer, geniální dílo natočený za cenu ojetý Octavie, pro mě jedna ze zásadních přelomovejch věcí. Shane Carruth, samouk, kterej prostě věděl, že chce dělat filmy a zakousl se do toho. Tři roky prolízal filmový studia, okukoval jak se to dělá a bombardoval všechny okolo otázkama, experimentoval s technikou a hledal si svoji cestu. Pak rok psal scénář a dal si hlavně extrémně záležet na tom, aby dialogy zněly maximálně realisticky a „uvěřitelně“ protože ho sralo, jak umělý jsou rozhovory ve většině filmů. Tak vznikl na papíře příběh filmu Primer, příběh dvou mladejch vědců, jejichž garážová aktivita večer po práci úplně změní jejich životy.

Tradiční castingový agentury Shaneovi nevyhovovaly a po asi sto špatných zkušenostech, kdy se mu zdálo že profesionální herci buď přehrávaj nebo na to serou, vybral všechny herce z přátel ze svýho okolí a svojí rodiny. Film je z velký části natočenej na prošlej materiál přímo v Shaneově domě a garáži, ve stejný garáži v jaký hlavní postavy Aaron a Abe postaví přístroj, kterej přesahuje nejen je, ale celou současnou vědu. Film je maximálně syrovej a neefektní, všechno vypadá obyčejně a uvěřitelně, přitom atmosféra a vtažení do děje jsou maximální. Hudba, ačkoli si jí nevšímáte, celou věc geniálně dokresluje a napětí od počátku graduje aniž by mělo v obraze svoje opodstatnění. Aaron a Abe mají problém a ačkoli nerozumíte dokonale všemu, co si říkají, chápete, že ani oni ne. Stáváte se součástí příběhu – hlavolamu, ve kterým se spolu s hlavníma postavama ztrácíte. Je to trhák, ve kterým nevybuchují bomby a neblikají miliony displejů v nerezovejch podzemních bunkrech, film natočenej za 7000 dolarů, kterej se svýma kvalitama vysmívá impotentním velkoprodukcím.

Film pro lidi, který přemýšlí, mistrovský dílo, před kterým smekám.

Primer – Oficiální Web

Rozhovor s autorem Shanem Carruthem

Han Solo