Logo text

StudentCar > SCX

T
28 05 2015

Pod kapotou skoro 300 koní, z nuly na sto za necelých 5 sekund a hmotnost něco přes 1400 kg. K tomu připoj nádherné křivky a vypimpený interiér z kvalitní kůže. Že by šlo o nějaký nový projekt z Japonska??? Ani náhodou! Tenhle elektro krasavec má českou krev. Projekt StudentCar – SCX.

Před nedávnem jsem byl vpuštěn do úplně nových vývojových a pracovních prostor VŠB-TU v Ostravě, abych se podíval, co rukama akademiků a studentů vzniklo. Když jsem to viděl, těžko jsem hledal slova pro obdiv. Měl jsem pocit, jako bych si prohlížel supertajný prototyp nové Mazdy RX-8.
Jejich projekt SCX přitom začal vznikat už v roce 2010 formou myšlenky. Šlo o reakci na situaci, kdy se elektromobily vyvíjely přestavbou vozů s klasickou spalovací jednotkou na ty poháněné elektromotorem. Přestavba s sebou nese řadu technických komplikací, takže se vývojáři rozhodli navrhnout vůz od počátku jako elektromobil. Tento nápad pak dostal podobu grantové projektové žádosti a v roce 2011 jej podpořila Technická agentura ČR.

O realizaci se postarali akademičtí pracovníci, vývojáři, doktorandi a více než 50 studentů. Výsledkem jejich geniální spolupráce je jediný takový projekt svého druhu v Evropě, jenž se může poměřovat s celosvětovou konkurencí. Nelze se pak divit, že lidé, kteří se na SCX podíleli, byli pro své výsledky osloveni společnostmi jako McLaren nebo BMW.

Na prototypu najdete jen málo dílů, které nebyly vyvinuty a vyrobeny přímo pro StudentCar SCX. Jde o součásti, které i renomované automobilky nakupují od subdodavatelů. Například hliníková kola, sedačky, tlumiče, brzdy, rádio, atd.

Technické parametry:
Název: StudentCar SCX
Typ: Elektromobil – dvoumístné sportovní kupé s přímým nezávislým pohonem všech kol

Karoserie: kompozitová/fiberglass
Nápravy: přední řízená, lichoběžníková, hnaná s nezávislým pohonem kol
zadní více-prvková, hnaná s nezávislým pohonem kol
Nosný rám: prostorový příhradový ocelový rám
Motor: 4ks kapalinou chlazených synchronních motorů, každý motor je nezávisle řízen vlastním frekvenčním měničem
Maximální otáčky: 1800 ot/min
Výkon: 220 kW (295 HP)
Zrychlení: 4,9 sec 0-100 km/hod; 9,2 sec 0-150 km/hod
Dojezd: 180 km (podle režimu jízdy)
Baterie: 300ks LiFePO4
Hmotnost: 1438 kg
Počet vyrobených kusů: 1
Cena: ???

V současné době se připravuje další evoluce SCX s pozměněnou koncepcí pohonu, stávající SCX však můžete vidět na akcích jako: Dny NATO, konference Get More nebo na strojírenském veletrhu. Pro mě osobně je tento projekt velice příjemným překvapením a kouskem automobilového sci-fi v ČR. Pokud se dostane do sériové výroby, určitě si jeden kus pořídím do vlastní garáže.
Závěrem bych chtěl určitě poděkovat doc. Ing. Petru Tomčíkovi, Ph.D. za poskytnuté informace, celému týmu StudentCar , hlavně pak Marku Besedovi za skvělou prohlídku a neskutečné svezení. Obdivuji Vaši práci, pokračujte dál. V budoucnu se těšte na další lahůdky z laboratoří a dílen StudentCar. Ať Vás provází Síla!

Zed P