Logo text

Kultovní „červ“, kterého si NASA měla nechat dodnes

T GD
27 08 2015

Rok 1974. 5 let poté, co se člověk poprvé zabořil do šedého povrchu Měsíce. Newyorská reklamní agentura Danne & Blackburn dostává zakázku snů. Jejich posláním je vytvořit nové logo pro nesmrtelnou NASA. A nahradit tak modro-červeno-bílou klasiku přezdívanou „meatball“, s níž v roce 1959 přišel James Modarelli. Začíná zběsilý brainstorming a zcela jasno je až po intenzivním infernu, které trvá po celý rok. Výsledkem se stává tzv. “worm”. Přímé grafické odkazy na lety do vesmíru (modrý kruh jako planeta, hvězdy vesmíru, červené plachtící křídlo plus kroužící objevitelská raketa) jsou rázem minulostí. Nový kus se nese na vlně minimalistického futurismu a jeho dominantou je elegantní font, jehož linie jakoby vycházely z obdobně tvarovaných raketoplánů. Bezmezně milovaná i prudce nenáviděná, v každém případě nadčasová záležitost oficiálně působí od roku 1975 do roku 1992. Po 17 letech se nicméně v NASA k dalšímu progresu neuchylují a raději se vrací zpět ke ztracené tradici, k osvědčenému a dodnes užívanému “meatballu”. Vzhledem k tomu, že celá agentura už dávno vstoupila do nové éry vesmírných objevů i globální komunikace, bylo by načase odhodlat se znovu k nějakému grandióznímu smyku a hýbnout s celkovou identitou. Btw, své o tom ví režisér Christopher Nolan, který už ve svém Interstellaru nadhodil možnou podobu nového loga. A samozřejmě poučeně staví na nenápadné, dobře uhlazené sedmdesátkové verzi.

Ondřej Čížek